Beeldcoach Katja helpt leerkrachten Stichting Baasis nóg beter te worden

Om leerkrachten te helpen zich te blijven ontwikkelen, zet Stichting Baasis onder meer beeldcoaching in. Een trainingsvorm waarbij beeldcoach Katja Arnoldus-Bish video-opnames maakt in de klas. ‘Beeldcoaching geeft de leerkracht direct inzicht’, zegt Katja. ‘Stichting Baasis krijgt daardoor nog betere en enthousiastere leerkrachten.’ Bij beeldcoaching gaat Katja aan de slag

Hoe Stichting Baasis de gegevens van leerlingen en medewerkers beschermt

Bij Stichting Baasis is privacygevoelige informatie over leerlingen en medewerkers in goede handen. Met betrouwbare systemen en digitaal geschoolde medewerkers beschermt de organisatie de constante stroom aan gegevens goed. ICT-coördinator en privacy officer Monique Odijk en privacywet-toezichthouder Ferenc Jacobs houden het dagelijks scherp in de gaten. Monique en Ferenc werken

Zo gaat de nieuwe Brinkschool er uitzien

Kinderen van OBS Ter Borch helpen leerlingen in Gambia

Lekker leren in nieuwe gebouwen

Lekker bewegen in de klas, dat is straks normaal

De taal- of rekenles op het schoolplein, regelmatig een ‘energizer’ doen in de klas of tijdens de les fietsen op de ‘deskbike’? Zo’n dynamische schooldag is straks op alle scholen de dagelijkse praktijk. Want meer dynamiek in en buiten de klas zorgt voor meer betrokkenheid en concentratie en draagt daarmee

Maak kennis met Rudie Bilder, directeur van de Brinkschool

Een echte verbinder, zo zou je Rudie Bilder, directeur van de Brinkschool in Haren, kunnen omschrijven. De geboren Groninger is sinds 1 augustus 2023 het nieuwe gezicht van de school. ‘Ik wil samen met leerlingen, leerkrachten en ouders ervoor zorgen dat iedereen op onze school goed onderwijs krijgt op zijn

Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad hoopt op nog twee extra leden

‘Het gaat hartstikke goed met Stichting Baasis; het loopt ‘als een tierelier’’, zegt Jos Bruchhaus, sinds twee jaar voorzitter van de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR) van Baasis. Dat is volgens hem mede te danken aan de transparantie van de organisatie. ‘Directeur-bestuurder Friso Kingma heeft een transparante cultuur neergezet, die goed functioneert

Beeldcoach Katja helpt leerkrachten Stichting Baasis nóg beter te worden

Bij beeldcoaching gaat Katja aan de slag met een punt waaraan een leerkracht wil werken. Bijvoorbeeld verschillende lesstof overbrengen aan leerlingen van de combinatiegroep 3/4. Of om drukke leerlingen na de pauze weer bij de les krijgen. ‘Met een camera maak ik drie keer een opname van dertig minuten’, vertelt ze. ‘Ik richt me vooral op de interactie tussen leerkracht en leerlingen. Wat gaat er al goed en wat kunnen we samen verbeteren?’

De meeste leerkrachten hoeven maar heel even te wennen aan de camera van Katja. ‘Meestal duurt dat maar vijf minuten’, weet ze uit ervaring. ‘Daarna heeft de leerkracht niet meer door dat ik er ben, omdat die bezig is met lesgeven. Daarnaast stel ik me onopvallend op. Ook vertel ik de leerlingen altijd van tevoren dat ik er ben. Dus het is geen verrassing.’

Sleutel tot gedragsverandering
Uit de opnames kiest Katja daarna momenten die ze na schooltijd één op één bespreekt met de leerkracht. ‘Door jezelf aan het werk te zien, word je je snel bewust van hoe je voor de klas staat. Je ziet de juffen en meesters zich afvragen waarom ze soms op een bepaalde manier reageren. En je ziet ze ook genieten van momenten in de klas. Beeldcoaching maakt dat allemaal inzichtelijk en is daarom een krachtig middel’, zegt ze. ‘Door het voeren van gesprekken en het laten zien van de beelden verandert er iets bij de leerkracht. Het is soms eerst moeilijk om jezelf terug te zien op een camera, maar na afloop is iedereen blij.’

Cadeautje
Binnen Stichting Baasis maken inmiddels verschillende leerkrachten gebruik van de coaching van Katja. ‘Het werkt als een olievlek, steeds meer collega’s zijn er nieuwsgierig naar.’ Als het aan haar ligt, krijgt iedere leerkracht elk jaar een sessie. ‘Het is echt een cadeautje. Het geeft zelfvertrouwen en energie. Daardoor krijgen we nog betere en enthousiastere leerkrachten.’

Andere mogelijkheden
Beeldcoaching past ook perfect bij de doelen van Stichting Baasis. ‘Baasis vindt het belangrijk dat medewerkers zich blijven ontwikkelen. Daar is beeldcoaching ideaal voor’, zegt Katja. De mogelijkheden zijn dan ook enorm, vertelt ze. ‘Je kunt leerkrachten hiermee ook ondersteunen in onderlinge communicatie. Hoe geef je goede feedback en hoe ga je met feedback om? Of hoe voer je moeilijke gesprekken? Voorbeelden waarbij beeldcoaching kan bijdragen aan het verbeteren van een professionele leerorganisatie als Stichting Baasis.’

Hoe Stichting Baasis de gegevens van leerlingen en medewerkers beschermt

Monique en Ferenc werken veel samen. Want, ook al is het geen leuke boodschap, scholen zijn een belangrijk doelwit van hackers. ‘En als een hacker inbreekt in onze systemen, dan krijgen onze leerlingen tijdelijk geen onderwijs en kan er gevoelige informatie in verkeerde handen komen. Dat willen we natuurlijk voorkomen’, zegt Monique. ‘De harde realiteit is dat Rusland en China maar al te graag informatie bij Nederlandse organisaties willen ophalen’, vult Ferenc aan.
Mede daarom is jaren geleden de werkgroep Informatiebeveiliging en Privacy (IBP) opgericht. Daarin hebben beiden een belangrijke rol. Ferenc als extern adviseur en aanspreekpunt, Monique als dé informatiedeskundige binnen Stichting Baasis. Onlangs rondde ze nog met succes de hbo-studie privacy manager af. ‘Zo heb ik nog meer kennis en kan ik beter sparren met Ferenc’, zegt ze.

Extra maatregelen
Regelmatig zitten ze om tafel met bestuurder Friso Kingma. ‘Dan hebben we het vooral over de mogelijkheden die de privacywet ons biedt. En dus niet over de beperkingen die je veel hoort’, zegt Ferenc. De komende tijd haken ook de directeuren aan bij die gesprekken. ‘Zij weten wat er speelt op de scholen en welke vragen er leven. En zo krijgen we de organisatie ook nog eens beter mee.’
De afgelopen tijd heeft de werkgroep al verschillende maatregelen genomen om eventuele hackers buiten de deur te houden. ‘We werken nu bijvoorbeeld met zogenoemde multi factor authenticatie (MFA) op onze systemen’, vertelt Monique. Simpel gezegd: medewerkers hebben niet alleen een gebruikersnaam en wachtwoord om te inloggen, maar doen een extra stap. Vaak in de vorm van bijvoorbeeld een code of sms die binnenkomt op een telefoon.
Ook let de organisatie goed op of de rechten die medewerkers hebben voor bepaalde systemen nog wel kloppen. ‘We checken die regelmatig. Ook als een medewerker vertrekt, zorgen we ervoor dat hij of zij de volgende dag al niet meer kan inloggen’, zegt Monique. ‘Zo kunnen hackers niet via die weg kunnen binnenkomen.’ Daarnaast werkt Stichting Baasis bewust met een beperkt aantal bewezen veilige systemen. Ferenc: ‘Want hoe meer systemen je als organisatie hebt, hoe kwetsbaarder je bent.’

Communicatie naar ouders
De communicatie naar ouders is veranderd. Want het privacy-onveilige WhatsApp werd ingeruild voor veel veiligere tools als Parro en ParnasSys. ‘Bij WhatsAppgroepen kon iedereen elkaars telefoonnummer zien. We beschikken natuurlijk nog steeds over alle telefoon- en mailgegevens, maar met Parro en ParnasSys kunnen we ouders nu anoniem berichten sturen. Dus zonder dat ze elkaars gegevens zien.’

Week van de Mediawijsheid
Een belangrijk doel van de werkgroep is om medewerkers nog bewuster te maken van de privacyregels en informatieveiligheid. ‘Dat doen we door leerkrachten te trainen. Bijvoorbeeld met tips over hoe voorzichtig met informatie om te gaan’, vertelt Monique.
Ook wil de werkgroep dat leerkrachten en leerlingen digitaal vaardig zijn. ‘In groep 7 en 8 is digitale geletterdheid onderdeel van de lessen. Tijdens de Week van de Mediawijsheid gaat het bijvoorbeeld over cyberpesten en nepnieuws’, vertelt Monique. ‘Dat zijn belangrijke aandachtspunten waar leerkrachten het met leerlingen over hebben. We hebben ook bewust de keuze gemaakt om bepaalde websites niet te blokkeren binnen onze scholen. Als je die wel verbiedt, bezoeken leerlingen die sites toch wel. Op een andere plek of buiten het zicht van een volwassene. Daarom geloven wij erin dat je er beter het gesprek over aan kunt gaan.’

Heb je vragen over digitale geletterdheid, privacy of informatieveiligheid? Mail dan Monique (privacyofficer@stichtingbaasis.nl) of Ferenc (privacy@stichtingbaasis.nl).

Maak kennis met Marcel Beukers: ‘ik gun elk kind dezelfde kansen’

Om te kunnen groeien in je leven, hebben kinderen een goede basis nodig. Volgens Marcel Beukers, sinds oktober 2023 lid van de Raad van Toezicht van Stichting Baasis, helpt goed en boeiend onderwijs mee aan een bloeiende toekomst. Dat weet hij als vader van twee jonge kinderen als geen ander. Des te leuker vindt hij het om in zijn nieuwe rol bij Baasis een steentje bij te dragen aan de toekomst van vele kinderen. ‘Een goede ‘baasis’ geeft kinderen energie en een voorsprong’, zegt hij.

Marcel woont met zijn gezin met veel plezier in Eelderwolde. In het dagelijks leven werkt hij als manager financiën bij woningcoöperatie Accolade in Heerenveen en heeft hij meerdere toezichtfuncties. ‘Behalve bij Stichting Baasis, zit ik ook in de raad van toezicht van Stichting Viviani en Aurelia Onderwijs. Daardoor heb ik een goed beeld van wat in de maatschappij speelt en kan ik een bijdrage leveren aan de scholen van Stichting Baasis.’
Die bijdrage leveren, dat doet hij met veel plezier, interesse en enthousiasme. Zeker nu zoon Stijn (5 jaar) en straks dochter Elin (2) naar OBS Ter Borch gaan. Zelf groeide hij op in een omgeving waarin níet iedereen dezelfde kansen kreeg. ‘Ook in mijn werk bij Accolade zie ik ongelijkheid in de maatschappij. Ik weet hoe belangrijk het is dat iedereen een goede plek krijgt in het leven en uiteindelijk doet waar hij of zij goed in is’, vertelt hij. ‘Het gaat me daarom aan het hart dat een goede start niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Dat sommige kinderen door armoede bijvoorbeeld zonder ontbijt naar school komen. Dat moet toch niet kunnen? Ik gun iedere leerling dezelfde kansen en een fijne school.’

Van elkaar leren
Als nieuw lid van de Raad van Toezicht wil hij graag zijn ervaringen en kennis delen. Eén van zijn adviezen aan Friso Kingma, bestuurder van Stichting Baasis, is om als organisatie verder te kijken dan de eigen schoolmuren. ‘Door bij andere organisaties en scholen te kijken en die te vergelijken met je eigen organisatie, kun je van elkaar leren. Die kennis kan je weer gebruiken.’
In de Raad van Toezicht is Marcel degene met verstand van financiën. Hij praat samen met de andere leden met de bestuurder en directeuren over actuele ontwikkelingen binnen Stichting Baasis. ‘Wij laten ons informeren over ontwikkelingen die te maken hebben met de missie en visie van Baasis. Belangrijk daarbij is bijvoorbeeld hoe het geld wordt besteed. Daarom kijken we met elkaar naar de begroting en naar je jaarrekening. Het goedkeuren van de begroting en het vaststellen van de jaarrekening zijn belangrijke mijlpalen in het jaar.’

Sparren
Ook kijkt de Raad van Toezicht naar de kwaliteit van het onderwijs. ‘Elk lid is op basis van zijn of haar ervaring en achtergrond deskundig in een specifiek onderwerp. Als raad vinden we het heel belangrijk dat we daarbij in verbinding staan met de organisatie, medezeggenschapsraad en gemeente. Ook sparren we met Friso Kingma en ondersteunen we hem in zijn werk. ‘

Open cultuur
Marcel trad in oktober 2023 toe tot de raad. In de eerste maanden heeft hij zich een goed beeld van Stichting Baasis gevormd. ‘Het is een stabiele organisatie met een goede energie. Bij alle schoolbezoeken die ik tot nu toe heb gedaan, zie ik bij alle medewerkers, van directie tot ondersteunend personeel, passie voor hun werk, voor hun school en voor de kinderen. We voeren leuke gesprekken over onderwijs. Dat is goed om te doen; samen blijven we ons ontwikkelen.’

Marcel is ook positief over de ingezette koers van Baasis. ‘Dan bedoel ik bijvoorbeeld de slogans ‘Baasis, goed voor elkaar’ en ‘Kinderen staan de Baasis voor de wereld van morgen’. Je ziet dat op alle scholen hard gewerkt wordt aan een duidelijke ‘handtekening’ van Baasis. Dat vind ik echt leuk om te zien. Als we daaraan vasthouden en onze eigenheid blijven omarmen, ligt er een goede ‘baasis’ voor de toekomst van de kinderen.’

Zo gaat de nieuwe Brinkschool er uitzien

In samenwerking met OBS Brinkschool en Stichting Kinderopvang Haren, wordt momenteel de laatste hand gelegd aan het ontwerp voor een nieuw integraal kindcentrum (IKC Rummerinkhof) aan de Rummerinkhof 8 in Haren. De omgevingsvergunning is namelijk onherroepelijk. De behandeling van het realisatiekrediet voor IKC Rummerinkhof door de gemeenteraad van de gemeente Groningen is gepland in juni 2024. Naar verwachting starten de bouwactiviteiten na de zomervakantie 2024. Om ruimte te maken voor het nieuwe IKC Rummerinkhof wordt het oude schoolgebouw (voormalig Zernike College) gesloopt. Als alles volgens plan verloopt kan het nieuwe IKC Rummerinkhof in de eerste helft van 2026 in gebruik worden genomen.

De Brinkschool maakt nu nog gebruik van het voormalige Zernikegebouw voor de tijdelijke huisvesting van een achttal bovenbouw groepen (5 t/m 8). SKH verzorgt er de buitenschoolse opvang. Vanaf de zomervakantie 2024 gaan de bovenbouw groepen van de Brinkschool en SKH, voor de duur van de bouwperiode, tijdelijk gebruik maken van de voormalige basisschool De Linde aan de Hertenlaan 21 te Haren. De onderbouw groepen (1 t/m 4) blijven tijdens de bouwperiode op de locatie Oude Brinksweg. Om alle acht bovenbouw groepen van de Brinkschool bij elkaar te kunnen huisvesten aan de Hertenlaan 21 is uitbreiding met een extra tijdelijk lokaal nodig.

Uitgangspunt is dat het extra lokaal na het gebruik door de Brinkschool weer wordt verwijderd.

Kinderen van OBS Ter Borch helpen leerlingen in Gambia

Andere kinderen helpen in een arm land aan de andere kant van de wereld. Dat doen leerlingen van Baasis-school OBS Ter Borch in Eelderwolde. Ze hebben ruim 170 schoenendozen vol spullen ingezameld. Schriften, pennen, potloden, zeep en knuffels. Want aan bijna alles is gebrek op de Kuloro Primary School, in het westen van Gambia. Ger Brink, invalleerkracht bij Stichting Baasis, zag het in Afrika met eigen ogen en kwam terug naar Nederland met een missie.

Brink is – samen met een aantal andere leerkrachten van OBS Ter Borch – kartrekker achter de schoenendoosactie. Bij toeval kwam hij in contact met de Gambiaanse basisschool, vertelt hij. ‘In 2020 maakte ik een vogelreis door Gambia. Met een groepje trokken we samen met een vogelgids de exotische gebieden in om foto’s te maken’, vertelt Brink. ‘Die vogelgids nam ons toen ook mee naar zijn huis in Kuloro, waar hij naast zijn oude basisschool woont.’ Brink is een onderwijsman in hart en nieren en bracht een bezoek aan de school. ‘De omstandigheden waren heel primitief.’

Eén boek voor acht leerlingen
‘Grote groepen, geen lesmaterialen en oude schoolborden. Als je naar boven keek, keek je rechtstreeks tegen het golfplaten dak aan’, schetst Brink. De verhalen die hij van de Gambiaanse leerkrachten hoorde, bevestigden dat hulp nodig was. ‘De school heeft 1.400 leerlingen en klassen met 50 á 60 kinderen zijn daar heel gewoon. Ze hebben bijna geen schoolboeken. Acht leerlingen doen samen met één boek’, blikt Brink terug.
En dus zamelt hij nu twee keer per jaar spullen in voor Gambia, die hij met behulp van stichting ‘Gambia for you’ naar Afrika verscheept. Hij plaatst oproepen in een lokale krant en vraagt scholen om spullen mee te geven. ‘Ook Stichting Baasis. Daar werd ruimhartig gehoor aan gegeven’, vertelt hij.
Inmiddels beschikt Kuloro Primary School over schriften, pennen, papier en ander leermateriaal. Allemaal afkomstig uit Nederland. ‘Maar niet alleen schoolspullen, er is ook behoefte aan kleding en verzorgingsproducten. Na een levering ontvang ik vaak tientallen foto’s. Als ik dan de pretoogjes van de leerlingen zie, ben ik blij. In Gambia zijn ze tevreden met weinig en zijn ze blij dat ze mogen leren.’

Presentatie
‘Meester Afrika’ is vaste invalleerkracht van groep 8 van OBS Ter Borch (Stichting Baasis). ‘Als ik ergens inval, geef ik eerst een presentatie. Die gaat over reizen en over Gambia. Ik laat kinderen zien hoe goed wij het hier hebben. Bij de foto’s van Afrika is het doodstil in de klas.’
Dat kunnen Elise en Tirza uit groep 8 beamen. Zij vulden net als vele andere leerlingen van Ter Borch een schoenendoos voor de school in Gambia. ‘We hebben er tandpasta, knuffeltjes, schoolspullen en een tekenboekje in gedaan’, vertellen ze. ‘Het geeft ons een goed gevoel dat we andere kinderen kunnen helpen. Dankzij meester Ger weten we dat het in Gambia heel anders is dan bij ons.’

Niet jaloers maken
Ook schreven Elise en Tirza brieven naar Gambiaanse leerlingen. Meester Ger nam de brieven in december 2023 mee naar Gambia. ‘De leerlingen en hun ouders vonden het interessant om over onze cultuur te lezen’, zegt Brink. Elise en Tirza: ‘In de brieven schreven we in het Engels iets over school en onze familie. We moesten goed nadenken over wat we schreven, omdat we de kinderen in Gambia niet jaloers wilden maken met bijvoorbeeld ons speelgoed of huis. We hebben de brieven mooi gemaakt met stickers en een pasfoto toegevoegd.’

Penvriend(in)
Op de terugreis nam Brink brieven vanuit Gambia mee naar Nederland. Tirza: ‘Mijn penvriend schreef over zijn broers en zussen. Hij houdt van voetballen en spelletjes. Dingen die we in Nederland ook leuk vinden.’ Elise: ‘Mijn penvriendin vindt het leuk met haar zussen te kletsen en houdt ook van voetbal. En we hebben allemaal  vragen teruggekregen, dus ik denk dat we binnenkort opnieuw een brief gaan schrijven.’

Lekker leren in nieuwe gebouwen

De afgelopen jaren zijn veel basisscholen van Stichting Baasis nieuw gebouwd of herbouwd. Bouwkundige Peter Hokse en adviseur onderwijshuisvesting Renate Buma van Onderwijsbureau Meppel hebben daar veel verstand van en helpen Baasis erbij. Zij kijken hoe Baasis les wil geven en bedenken een nieuw schoolgebouw dat daarbij past én weer jaren mee kan.

Volgens Peter en Renate heeft Stichting Baasis het goed voor elkaar met de nieuwe scholen. ‘De lijn die de gemeenten en het schoolbestuur de afgelopen tien jaar op het gebied van huisvesting hebben gekozen, heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen’, zegt Peter. ‘Baasis heeft nu veel toekomstbestendige nieuwbouwscholen, die ook nog eens in een prachtige omgeving staan’, vult Renate aan. ‘Maar daar blijft het niet bij. Ook investeert Stichting Baasis bijvoorbeeld in goed meubilair en in de verbinding tussen de binnen- en buitenruimtes, zodat er niet alleen binnen een leeromgeving ontstaat, maar ook buiten.’

Van oud naar nieuw
In 2024 is ongeveer 80 procent van de 13 basisscholen van Stichting Baasis nieuwer dan in 2009. ‘De meeste gebouwen waren 40 tot 60 jaar oud. Met hun enkel glas, lange gangen, stalen kozijnen en grote radiatoren verbruikten die gebouwen veel energie. De nieuwe scholen van Stichting Baasis beschikken over een ventilatiesysteem dat kou buiten en warmte binnen houdt en ze zijn duurzaam. We zorgen voor een gezond binnenklimaat, waarin kinderen zich goed kunnen concentreren’, zegt Peter.

Ouders denken mee
Renate, die Baasis helpt met het aanvragen van vergunningen, het maken van de verbouwplannen, het in kaart brengen van de financiën en ander regelwerk, werkt nauw samen met leerkrachten en ouders. ‘Bij Baasis gaat het ‘bottum-up’. We werken met klankbordgroepen. Daarin zitten bij voorkeur schooldirecteur, leerkrachten uit de onder-, midden- en bovenbouw en een ouder uit de medezeggenschapsraad. We kijken samen hoe het gebouw moet worden en welke architect ermee aan de slag kan. Dat is een proces dat maanden, soms jaren kan duren.’

Want een nieuwe school is niet zomaar even geregeld, Baasis is onder meer afhankelijk van beslissingen van gemeenten, die bepalen of er wel of geen nieuw schoolgebouw komt. Het is dan ook altijd een feestelijk moment als de eerste schop de grond in gaat.

Nieuwbouw Zuidlaren
Momenteel heeft Stichting Baasis drie nieuwbouwprojecten in Zuidlaren. ‘Het nieuwe gebouw van Schuilingsoord is in de eerste helft van 2024 klaar.

- Stichting Baasis

Samen met kinderopvang Kids First is er een integraal kindcentrum (IKC) van gemaakt, met kinderopvang, onderwijs en buitenschoolse opvang bij elkaar’, vertelt Renate. ‘Beneden komt een leerplein voor de onderbouw en boven een leerplein voor de bovenbouw. Ook aan de inrichting binnen en op het schoolplein is veel aandacht besteed. De verbinding binnen-buiten is bij Stichting Baasis heel belangrijk. Vanuit het lokaal sta je zo buiten.

Het schoolplein is het verlengde van het leslokaal. Wat het leerplein binnen is, is het schoolplein buiten.’

De plannen voor De Schuthoek en De Zuid-Wester in Zuidlaren zijn in voorbereiding. ‘Die scholen zijn nu veertig jaar oud. De Schuthoek gaan we niet nieuwbouwen, maar vernieuwbouwen’, vertelt Renate. ‘Want de structuur van het gebouw bevalt goed; het gebouw is ideaal voor ontmoetingen en daar draait het steeds meer om in het basisonderwijs.’ Peter: ‘Naast klassikaal lesgeven zijn er andere onderwijsvormen, bijvoorbeeld bewegend leren of zelfstandig of in groepjes aan opdrachten werken. Daarom maken we nu veel gebruik van glas, van transparante ruimtes. Zo past het gebouw perfect bij de manier waarop de scholen kinderen willen begeleiden in hun ontwikkeling.’

Bij De Zuid-Wester staan Peter en Renate voor weer een andere leuke uitdaging. ‘De plek waar de school staat, is omringd door woningen. Daar zoeken we dus samen met een klankbordgroep en een architect naar een manier om het nieuwe schoolgebouw te laten passen in de omgeving én bij de wensen van de leerkrachten’, besluit Renate.

Onderwijsbureau Meppel
Onderwijsbureau Meppel is een coöperatie voor schoolbesturen. Ook Stichting Baasis is erbij aangesloten. Peter en Renate adviseren schoolbesturen over huisvesting, (her)nieuwbouw en onderhoud van schoolgebouwen. Onderwijsbureau Meppel werkt mee aan veilige, gezonde basisscholen, oftewel plekken waar leerkrachten lekker werken en leerlingen met plezier leren.